Dôvera podnikateľov a spotrebiteľov v SR sa v marci opäť zhoršila

28.03.2025 Bratislava

Bratislava 28. marca (TASR) - Dôvera slovenských podnikateľov a spotrebiteľov sa po minulomesačnom miernom zlepšení v marci opäť zhoršila. Indikátor ekonomického sentimentu (IES) klesol o 3,3 bodu na úroveň 99,6. Pesimizmus síce prejavili len v službách a priemysle, to znamená v dvoch z piatich zložiek indikátora, bol však výrazný. Pozitívnejšie boli naladení podnikatelia v stavebníctve a obchode, zlepšila sa aj nálada spotrebiteľov. Oproti minulému roku sa ekonomická nálada zhoršila o 4,4 bodu, za dlhodobým priemerom zaostáva o 6,4 bodu. Informoval o tom Štatistický úrad (ŠÚ) SR.

Indikátor dôvery v priemysle (zo sezónne očistených údajov) v marci poklesol o 4,7 bodu na hodnotu -6,7. Vývoj indikátora ovplyvnilo hlavne zvýšenie zásob hotových výrobkov a pokles objednávok. Zvýšené zásoby avizujú vo výrobe počítačov, elektronických a optických výrobkov a elektrických zariadení. Zhoršenie úrovne objednávok na export uviedli najmä vo výrobe textilu a odevov a elektrických zariadení.

Sezónne očistený indikátor dôvery v službách v marci klesol o 6,7 bodu na hodnotu 9,3. Pokles zaznamenali všetky tri zložky kompozitného ukazovateľa. V posledných troch mesiacoch najväčší pokles podnikateľskej situácie, ako aj dopytu po službách zaznamenali umenie, zábava a rekreácia.

Indikátor dôvery v obchode v marci oproti februáru nepatrne stúpol o 0,7 bodu na hodnotu 15. Respondenti hodnotili pozitívne nárast očakávaných požiadaviek na dodávateľov, ako aj vyšší počet zamestnancov. Vyššie požiadavky na dodávateľov predpokladali najmä v predaji dielov a príslušenstva motorových vozidiel a v maloobchode v nešpecializovaných predajniach. Zvýšenie počtu zamestnancov plánujú hlavne v maloobchode so zariadeniami pre IT v špecializovaných predajniach.

V marci sezónne upravený indikátor dôvery v stavebníctve oproti predchádzajúcemu mesiacu stúpol o 2,5 bodu na -8,5 vplyvom priaznivejších hodnotení očakávanej zamestnanosti, najmä v podnikoch uskutočňujúcich inžinierske stavby.

Medzi slovenskými spotrebiteľmi naďalej prevažuje nedôvera nad dôverou voči ekonomickému vývoju krajiny. V porovnaní s minulým mesiacom však došlo k miernemu zlepšeniu, indikátor spotrebiteľskej dôvery (sezónne upravený) vzrástol o 2,4 bodu na úroveň -21,1. Priblížil sa tak k dlhodobému priemeru, aktuálne zaostáva len o 1,2 bodu. Najviac sa zvýšila dôvera vo vývoj celkovej hospodárskej situácie. Spotrebitelia pozitívnejšie vnímali aj vývoj nezamestnanosti, ako aj celkovej finančnej situácie domácností. Ohľadom tvorby úspor však boli naďalej mierne pesimistickejší.
 

Vyberte región

mark